Millal tekib lennureisijal õigus nõuda kompensatsiooni?

A) Teie lend hilines saabumisega sihtkohta 3 tundi või rohkem

  • Kui ühe broneeringu peal oli mitu lendu ja üks neist hilines ning Teil polnud enam võimalik jõuda jätkulennule. Lennukompanii pakutud asenduslennuga või muu transpordiga jõudsite oma lõppsihtkohta hilinemisega kolm tundi või rohkem;
  • Kui Teie lend maandus teises lennujaamas ning seetõttu jõudsite lennukompanii pakutud transpordiga oma lõppsihtkohta hilinemisega kolm tundi või rohkem (teatud juhtudel kaks tundi).

B) Teie lend tühistati ning lennukompanii ei pakkunud Teile alternatiivlendu, mis:

  • reisi tühistamisest teavitamise korral 7–13 päeva enne lennu kavandatud väljumisaega saabuks lõppsihtkohta ajalise erinevusega mitte rohkem kui neli tundi;
  • reisi tühistamisest teavitamise korral kuni kuus päeva enne kavandatud väljumisaega saabuks lõppsihtkohta ajalise erinevusega mitte rohkem kui kaks tundi.
C) Lennu väljumisaeg muudeti esialgsest mitu tundi hilisemaks
  • Juhul, kui Teid teavitati lennugraafiku muutmisest 7–13 päeva enne lennu kavandatud väljumisaega ning uus plaanijärgne saabumisaeg lõppsihtkohta erineb esialgselt plaanitust nelja tunni võrra või rohkem;
  • Juhul, kui Teid teavitati lennugraafiku muutmisest kuni kuus päeva enne lennu kavandatud väljumisaega ning uus plaanijärgne saabumisaeg lõppsihtkohta erineb esialgselt plaanitust kahe tunni võrra või rohkem.
D) Teid jäeti lennust maha.

NB!
Kuna lennureisijate õigused on fikseeritud Euroopa Liidu õigusaktis, siis mõnedel juhtudel puudub õigus saada määrusega ette nähtud kompensatsiooni. Näiteks kui kolmanda riigi lennuettevõtte lennuk (Qatar Airwaysi vmt) väljub kolmanda riigi lennujaamast ja maandub Euroopa Liidus või sellest väljaspool. 

Millest oleneb kompensatsiooni suurus?

Kompensatsiooni suurus sõltub vahemaast Teie reisi alguspunkti ja lõppsihtkoha vahel.  
  • Kui reisi vahemaa ei ületa 1500 km, siis hüvitise suurus on 250 eurot;
  • Kui reisi vahemaa jääb 1500 km ja 3500 km vahele, siis hüvitise suuruseks on 400 eurot;
  • Kui reisi vahemaa ületab 3500 km, siis on Teil juba õigus 600 euroleSeaduse järgi EL-i piires teostatud lendude eest on võimalik saada kõige rohkem 400 eurot täiendavat hüvitist, isegi kui reisi vahemaa ületab 3500 km.
Reisi vahemaa pikkuse saab soovi korral teada siin. Vahepeatused arvesse ei lähe.

Millal on lennukompanii vabastatud kohustusest maksta lennureisijatele täiendavat hüvitist? 

Lennukompaniil tekib õigus keelduda kompensatsiooni maksmisest siis, kui lend hilines, tühistati või  selle väljumine lükati edasi erakorraliste asjaolude tõttu. Niisugusteks asjaoludeks on Euroopa Liidu määruse 261/2004 järgi eelkõige streigid (v.a. lennukompanii töötajate äkiline ja kokkuleppimatu streik), ohutu lennu teostamiseks sobimatud ilmastikuolud, poliitilised ebastabiilsused, lennujuhtimiskeskuste piirangud, erinevad turvalisuse ohud, looduskatastroofid, lennuki varjatud tootmisdefektid jmt. Lennuki pardale mittelubamisel ei pea lennukompanii hüvitama tekitatud ebamugavusi, kui põhjus seisnes turvalisusega või reisidokumentidega seotud probleemis.


Kasulikud soovitused lennureisijale

1. Enne reisi on hea vormistada reisikindlustus. Kindlustuse vormistamisel tuleb kindlasti valida reisitõrkekindlustust ja soovi korral pagasikindlustust. Kindlustuse vormistamist ei tasu jätta viimastele päevadele. Reisikindlustus võib päästa siis, kui seadusest pole abi.

2. Kui soovite esitada lennukompaniile nõude, siis hoidke alles kõik juhtumiga seotud dokumendid.

3. Probleemide esinemise korral soovitame viivitamatult pöörduda lennujaamas Teie lendu teenindanud või teenindama pidanud lennukompanii teenindusletti ja paluda:

3.1. väljastada toidukupongi hilinemisele vastavas väärtuses ja veepudeli, ning võimaldada teha kaks tasuta telefonikõnet või ära saata kaks e-kirja (kui peate lennu väljumist ootama kaks tundi või rohkem);

3.2. tasuta piletite ümbervormistamist lõppsihtkohta jõudmiseks, kui lend jäi ära või ühe lennu hilinemise tõttu jäite jätkulennust maha;

* Jätkulend on lend, mis asub sama lennubroneeringu peal koos teise lennuga ja PNRid, ehk lennukompaniide broneeringukoodid, on samased. Kui broneerite lende vahendaja kaudu, siis peab tähelepanu pöörama just PNRidele, mitte vahendaja broneeringukoodi peale. PNR aitab aru saada, kas teil on sõlmitud kaks või rohkem eraldiseisvat veolepingut, või siiski üks ning lennud on omavahel juriidilises mõttes seotud. Teisisõnu, kas tegemist on jätkulendudega või mitte.

Kui üks lendudest hilineb ning enam pole võimalik jõuda jätkulennule, siis mõistlikum on nõustuda pakutud asenduslennuga või seda nõuda. Kui soetate ise uue pileti, siis peate arvestama, et sellega kaob teil ka õigus nõuda täiendavat rahalist hüvitist.

3.3. tasuta organiseerida majutust koos transpordiga lennujaamast ja tagasi (kui uus pakutud lend väljub alles järgmise päeva hommikul või hiljem);

3.4. kirjalikku tõendit esinenud probleemi kohta, kus oleks muu hulgas kirjas ka lennutõrke põhjus;

3.5. pagasiga seotud probleemide korral (rikkumine, kadumine või hilinemine) tuleb kohe vormistada raport.

* Rikkunud pagasi korral tuleb reisijal oma nõude esitada lennukompaniile seitsme, kadunud või hilinenud pagasi korral – 21 päeva jooksul. Esitatava nõude juurde tuleb koos raportiga lisada pardakaart ja pagasilipik (olemasolul), ning kõik asjakohased ostutšekid ja pildid.