Lennu hilinemine
Et saada lennukompensatsiooni lennu hilinemise eest, peab reisija jõudma oma lennureisi lõppsihtkohta vähemalt kolm tundi hiljem kui algselt kavandatud.
Üksiklennud ja ühendatud lennud
Kui tegemist on üksiklennuga, peab see lend sihtkohta saabuma ≥ 3 tundi hiljem kui algselt kavandatud. Kui aga lennureis koosneb mitmest lennust, mis on ühendatud ühise veolepinguga ning viivitus tekib esimesel lennul, mille tõttu jäädakse jätkulennust maha, on reisijal õigus hüvitisele siis, kui ta nõustub talle pakutud uue lennuga, millega ta jõuab oma lennureisi lõppsihtkohta ≥ 3 tundi hiljem.
Tõrge asenduslennuga
Kui ka pakutud asenduslend hilineb või tühistatakse, võib reisijal tekkida õigus teisele hüvitisele samas summas. Iga uue veolepingu rikkumist hinnatakse eraldi vastavalt EL määrusele (EÜ) nr 261/2004. Vt C-832/18 (Finnair).
Saabumisaja arvestus
Oluline teada: lennu saabumisaeg fikseeritakse hetkel, kui avatakse vähemalt üks lennuki uks ja reisijatel lubatakse väljuda.
Seda kinnitab Euroopa Kohtu otsus asjas C-452/13, mille alusel määratakse täpne lennu „lõppsaabumise” aeg lennuhüvitise arvestamisel.
Määruse 261/2004 kohaldamisala (kokkuvõtvalt)
Määrus kehtib kõikidele EL-ist väljuvatele lendudele sõltumata vedajast ning EL-i saabuvatele lendudele siis, kui vedaja on EL-i lennuettevõtja.
Lennuhüvitise summad (kokkuvõtvalt)
Hüvitise standardsummad on 250 € / 400 € / 600 € ja sõltuvad kogu lennureisi vahemaast (art 7). Vahepeatustel ei ole arvestamisel mõju.
Erakorralised asjaolud (kokkuvõtvalt)
Hüvitist ei maksta, kui lennuettevõtja tõendab, et lennu hilinemine oli tingitud erakorralistest asjaoludest, mida ei oleks olnud võimalik vältida ka siis, kui oleks võetud kõik mõistlikud meetmed (EL määruse (EÜ) nr 261/2004 artikkel 5 lõige 3). Kuid isegi selliste asjaolude olemasolu korral on lennuettevõtja kohustatud pakkuma reisijale lendu esimesel võimalusel, pärast seda, kui erakorraliste asjaolude mõju on lõppenud. Kui sama või asenduslend korraldatakse põhjendamatult ja hüvitise nõudmiseks piisavalt hiljem pärast seda, kui force majeure’i mõju on lõppenud, säilib reisijal õigus hüvitisele.
Levinumad näited lennu hilinemise kohta
Üksiklennud
- ELi-sisene lend (nt Tallinn–Riga) saabus sihtkohta ≥ 3 tundi hiljem – õigus hüvitisele 250 € (lennureisi kaugus < 1500 km).
- EL → kolmas riik (nt Tallinn–Antalya) saabus sihtkohta ≥ 3 tundi hiljem – õigus hüvitisele 400 € (lennureisi kaugus 1500–3500 km).
- Kolmas riik → EL EL-i vedajaga (nt Hurgada–Tallinn) saabus sihtkohta ≥ 3 tundi hiljem – õigus hüvitisele 600 € (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).
Ühendatud lennud
- Kui lennureis koosnes näiteks kahest lennust, mis olid ühendatud ühe veolepingu ehk ühise broneeringu (PNR) alusel, näiteks Tallinn – Helsinki – New York (lennureisi kogupikkus 6 669 km, EL → kolmas riik), ning esimene lend hilines nii, et jäeti jätkulennust maha ja lõppsihtkohta jõuti plaanipäraselt toimunud asenduslennuga ≥ 3 tundi hiljem, on reisijal õigus lennuhüvitisele 600 € (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).
- Sama näite puhul tekib õigus hüvitisele ka siis, kui esimene lend toimus plaanipäraselt, kuid hilines jätkulend, mille tulemusel saabuti lõppsihtkohta ≥ 3 tundi hiljem.
Erijuhtum: lennuk tõusis õhku ja pöördus tagasi
Kui lennuk tõusis õhku, kuid pöördus tagasi ning lend hiljem siiski toimus sama lennukiga, kohaldatakse sellele juhtumile lennu hilinemisega seotud sätteid vastavalt Euroopa Liidu määrusele 261/2004.
Oluline teada
Ühtne veoleping ja PNR-kood
Ühtse õhuveolepingu all mõistetakse mitmest lennust koosnevat ja ühes suunas tehtud broneeringut, millel on üks ja sama PNR-kood või e-pileti number. Sellise õhuveolepinguga seotud lennud on omavahel seotud ja iga järgnev lend loetakse jätkulennuks.
Näiteks lennureis, mis koosneb kahest Lufthansa lennust Tallinn – Frankfurt ja Frankfurt – Dubai, ühtse PNR-koodiga WN7J9Z, loetakse üheks õhuveolepinguks ja üheks lennureisiks, kus teine lend on jätkulend.
PNR (Passenger Name Record) on lennufirma või reisibüroo broneerimissüsteemis loodud unikaalne kirje, mis sisaldab andmeid reisija(te) reisi kohta. Igal PNR-il on unikaalne kuuekohaline kood (tähtede ja/või numbrite kombinatsioon), mida nimetatakse ka broneeringu viitenumbriks (booking reference).
Vahendajate kaudu ostetud lennureisid
Kui ostsid pileti vahendaja (nt Kiwi, MyTrip jms) kaudu, võib ühe tellimuse alla kuuluda mitu eraldi lennulepingut. See ei tähenda automaatselt, et lennud on juriidiliselt seotud. Kui juriidiline seos puudub, on Sul sõlmitud mitu eraldiseisvat õhuveolepingut ning iga lendu käsitletakse eraldi lennureisina.
Kontrolli alati oma broneeringukoodi ja e-pileti numbrit: kui need on kõigil lendudel samad, on tegemist ühe õhuveolepinguga. Kui need erinevad, on tegemist mitme iseseisva lennureisiga, mida hinnatakse eraldi.
Miks see oluline on?
Hüvitise taotlemisel määrab PNR-kood ja e-pileti number, kas Sinu lennud käsitletakse ühe või mitme lennureisina. See mõjutab otseselt ka lennuhüvitise suurust ja selle nõudmise õigust.
Pole kindel, kas Sul on õigus lennuhüvitisele lennu hilinemise eest või soovid professionaalset abi?
Täida 2-3 minutiga lühike vorm ja me teeme Sinu vahejuhtumile tasuta esialgse analüüsi.