Lennust mahajätmine
Mõiste „lennust mahajätmine”
Mõiste „lennust mahajätmine” (denied boarding) ei hõlma üksnes olukordi, kus toimub lennu ülebroneerimine (overbooking), vaid ka juhtumeid, kus reisijat ei lubata pardale muudel põhjustel – näiteks lennufirma operatiivsetel või organisatoorsetel kaalutlustel.
Euroopa Kohus on kinnitanud, et mõiste „lennust mahajätmine” hõlmab ka nn ennetavat mahajätmist – olukorda, kus lennufirma teavitab reisijat juba ette, et teda ei lubata pardale lennule, millele tal on kinnitatud broneering.
Kui reisijal on kinnitatud broneering ja tema algne lend hilineb ning lennufirma suunab ta ümber teisele lennule, siis sellist olukorda ei käsitleta lennust mahajätmisena määruse (EÜ) nr 261/2004 tähenduses.
Kui aga lennufirma tühistab väljalennu ja seejärel keeldub reisija pardale lubamisest tagasilennule, loetakse seda lennust mahajätmiseks ning reisijal tekib õigus lennukompensatsioonile.
Vastavalt Euroopa Liidu määrusele (EÜ) nr 261/2004 on reisijal õigus nõuda
lennukompensatsiooni,
kui teda jäeti lennust maha ilma tema vabatahtliku nõusolekuta.
Lennust mahajätmise põhjused
Lennust mahajätmise kõige sagedasem põhjus on overbooking ehk lennu ülebroneerimine, mille puhul lennufirma müüb rohkem pileteid,
kui lennul tegelikult istekohti on. Sellisel juhul ei lubata reisijat pardale vastu tema tahtmist, kuigi tal on kehtiv pilet ja ta on õigel ajal lennule registreerunud.
Kui reisijale keeldutakse pardale pääsust maapealse personali vea tõttu – näiteks dokumentide või viisa kontrollimisel tehtud eksimuse pärast – loetakse see samuti lennust mahajätmiseks määruse (EÜ) nr 261/2004 mõistes ning see annab õiguse lennuhüvitisele.
EL 261/2004 järgi ei maksta hüvitist, kui lennule mittelubamise põhjus on reisijas endas – näiteks puuduvad nõutud reisidokumendid või viisa, keeldumine turva- või tervisekontrollist, lennuohutust ohustav käitumine, väravasse hilinemine või muud reisija kontrolli all olevad asjaolud. Vabatahtlik koha loovutamine samuti ei anna õigust hüvitisele.
Määruse 261/2004 kohaldamisala
Määruse 261/2004 kohaldamisala (üldkokkuvõte): määrus kehtib kõikidele EL-ist väljuvatele lendudele sõltumata vedajast ning EL-i saabuvatele lendudele siis, kui vedaja on EL-i lennuettevõtja.
Lennuhüvitise summad
Hüvitise standardsummad on 250 € / 400 € / 600 € ja sõltuvad kogu lennureisi vahemaast (art 7). Vahepeatustel ei ole arvestamisel mõju.
Levinumad näited lennust mahajätmise kohta
Üksiklennud
- ELi-sisene lend (nt Tallinn–Riga) – Sind jäeti lennust maha vastu Sinu tahtmist – õigus hüvitisele 250 € (lennureisi kaugus < 1500 km).
- EL → kolmas riik (nt Tallinn–Antalya) – Sind jäeti lennust maha vastu Sinu tahtmist – õigus hüvitisele 400 € (lennureisi kaugus 1500–3500 km).
- Kolmas riik → EL EL-i vedajaga (nt Hurgada–Tallinn) – Sind jäeti lennust maha vastu Sinu tahtmist – õigus hüvitisele 600 € (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).
Ühendatud lennud
- Kui lennureis koosnes näiteks kahest lennust, mis olid ühendatud ühe veolepingu ehk ühise broneeringu (PNR) alusel, näiteks Tallinn – Helsinki – New York (lennureisi kogupikkus 6 669 km, EL → kolmas riik), ning Sind jäeti esimesest või teisest lennust maha vastu Sinu tahtmist. Sul on õigus lennuhüvitisele 600 € (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).
Tõrge asenduslennuga
Kui Sulle tagati asenduslend, millega samamoodi tekkis tõrge, võib Sul tekkida õigus nõuda teist lennuhüvitist samas suuruses Euroopa Kohtu otsuse asjas C-832/18 järgi. Iga uue veolepingu rikkumist hinnatakse eraldi vastavalt EL määrusele (EÜ) nr 261/2004.
Oluline teada
Ühtne veoleping ja PNR-kood
Ühtse õhuveolepingu all mõistetakse mitmest lennust koosnevat ja ühes suunas tehtud broneeringut, millel on üks ja sama PNR-kood või e-pileti number. Sellise õhuveolepinguga seotud lennud on omavahel seotud ja iga järgnev lend loetakse jätkulennuks.
Näiteks lennureis, mis koosneb kahest Lufthansa lennust Tallinn – Frankfurt ja Frankfurt – Dubai, ühtse PNR-koodiga WN7J9Z, loetakse üheks õhuveolepinguks ja üheks lennureisiks, kus teine lend on jätkulend.
PNR (Passenger Name Record) on lennufirma või reisibüroo broneerimissüsteemis loodud unikaalne kirje, mis sisaldab andmeid reisija(te) reisi kohta. Igal PNR-il on unikaalne kuuekohaline kood (tähtede ja/või numbrite kombinatsioon), mida nimetatakse ka broneeringu viitenumbriks (booking reference).
Vahendajate kaudu ostetud lennureisid
Kui ostsid pileti vahendaja (nt Kiwi, MyTrip jms) kaudu, võib ühe tellimuse alla kuuluda mitu eraldi lennulepingut. See ei tähenda automaatselt, et lennud on juriidiliselt seotud. Kui juriidiline seos puudub, on Sul sõlmitud mitu eraldiseisvat õhuveolepingut ning iga lendu käsitletakse eraldi lennureisina.
Kontrolli alati oma broneeringukoodi ja e-pileti numbrit: kui need on kõigil lendudel samad, on tegemist ühe õhuveolepinguga. Kui need erinevad, on tegemist mitme iseseisva lennureisiga, mida hinnatakse eraldi.
Miks see oluline on?
Hüvitise taotlemisel määrab PNR-kood ja e-pileti number, kas Sinu lennud käsitletakse ühe või mitme lennureisina. See mõjutab otseselt ka lennuhüvitise suurust ja selle nõudmise õigust.
Pole kindel, kas Sul on õigus lennuhüvitisele lennust mahajätmise eest või soovid professionaalset abi?
Täida 2-3 minutiga lühike vorm ja me teeme Sinu vahejuhtumile tasuta esialgse analüüsi.