FlightClaims OÜ
  • Avaleht
  • Taotlus
  • Lennuhüvitis
  • Hinnakiri
  • Miks meie?
  • Klientide tagasiside
  • KKK
  • Meie kohtupraktika
  • Kontakt
  • Kasulikku
Eesti keeles
На русском

LENNU TÜHISTAMISE KOMPENSATSIOON – saa teada millal on sul õigus lennuhüvitisele

Lennuhüvitis

  • Lennu hilinemise hüvitis
  • Lennu tühistamise hüvitis
  • Lennust mahajätmise hüvitis
    /
  • Lennuhüvitis
  • /
  • Lennu tühistamise hüvitis


Lennu tühistamine

Lennu tühistamise korral on lennukompensatsiooni seisukohalt määrav, kui varakult Sind muudatusest teavitati.

Teavitustähtajad

Vastavalt EL määrusele (EÜ) nr 261/2004 sõltub lennuhüvitise õigus etteteatamise ajast (art 5 (1) (c) ):

  • Rohkem kui 14 päeva enne väljumist – hüvitist ei maksta.
  • 7 kuni 14 päeva enne väljumist – hüvitist ei maksta, kui pakutud uus lend väljub mitte rohkem kui 2 tundi varem ja saabub Sinu lennureisi lõppsihtkohta mitte rohkem kui 4 tundi hiljem võrreldes algse ajaga.
  • Vähem kui 7 päeva enne väljumist või teavitamata – hüvitist ei maksta, kui pakutud uus lend väljub mitte rohkem kui 1 tund varem ja saabub Sinu lennureisi lõppsihtkohta mitte rohkem kui 2 tundi hiljem võrreldes algse ajaga.

Tõrge asenduslennuga

Kui ka pakutud asenduslend hilineb või tühistatakse, võib reisijal tekkida õigus teisele hüvitisele samas summas. Iga uue veolepingu rikkumist hinnatakse eraldi vastavalt EL määrusele (EÜ) nr 261/2004. Vt C-832/18 (Finnair).

Saabumisaja arvestus

Oluline teada: lennu saabumisaeg fikseeritakse hetkel, kui avatakse vähemalt üks lennuki uks ja reisijatel lubatakse väljuda. Seda kinnitab Euroopa Kohtu otsus asjas C-452/13, mille alusel määratakse täpne lennu „lõppsaabumise” aeg lennuhüvitise arvestamisel.

Naasmine lennujaama pärast õhkutõusu või maandumine teises lennujaamas

Kui lennuk tõusis õhku, kuid pöördus tagasi lennujaama või maandus teises lennujaamas, kui oli ette nähtud, siis loetakse, et lend on tühistatud. Kui aga lend siiski hiljem teostati sama lennukiga, käsitletakse olukorda hilinemisena, mitte tühistamisena.

Lennu väljumise tagasilükkamine enam kui 1 tunni võrra

Oluline kohtupraktika: kui lend tuuakse varasemaks > 1 h, loetakse seda üldjuhul tühistamiseks (C-263/20). Hilisemaks nihutamine ei muuda lendu iseenesest tühistatuks – seda hinnatakse tavaliselt hilinemisena, v.a juhul kui algne lend hüljatakse ja Sind paigutatakse teisele lennule (siis käsitlus nagu tühistamisel).


Määruse 261/2004 kohaldamisala (kokkuvõtvalt)

Määrus kehtib kõikidele EL-ist väljuvatele lendudele sõltumata vedajast ning EL-i saabuvatele lendudele siis, kui vedaja on EL-i lennuettevõtja.

Lennuhüvitise summad (kokkuvõtvalt)

Hüvitise standardsummad on 250 € / 400 € / 600 € ja sõltuvad kogu lennureisi vahemaast (art 7). Vahepeatustel ei ole arvestamisel mõju.

Erakorralised asjaolud (kokkuvõtvalt)

Hüvitist ei maksta, kui lennuettevõtja tõendab, et lennu tühistamine oli tingitud erakorralistest asjaoludest, mida ei oleks olnud võimalik vältida ka siis, kui oleks võetud kõik mõistlikud meetmed (EL määruse (EÜ) nr 261/2004 artikkel 5 lõige 3). Kuid isegi selliste asjaolude olemasolu korral on lennuettevõtja kohustatud pakkuma reisijale lendu esimesel võimalusel, pärast seda, kui erakorraliste asjaolude mõju on lõppenud. Kui asenduslend korraldatakse põhjendamatult ja hüvitise nõudmiseks piisavalt hiljem pärast seda, kui force majeure’i mõju on lõppenud, säilib reisijal õigus hüvitisele.


Reisija ootab lennujaamas pärast lennu tühistamist – FlightClaims aitab saada lennuhüvitist Euroopa Liidu määruse 261/2004 alusel.


Levinumad näited lennu tühistamise kohta


Üksiklennud

(eeldus: teavitus < 7 päeva või puudub)

  • ELi-sisene lend (nt Tallinn–Praha) tühistati ning Sulle ei pakutud tasuta uut lendu, mis oleks väljunud ≤1 h varem ja saabunud ≤2 h hiljem – õigus hüvitisele 250 € (lennureisi kaugus < 1500 km).
  • EL → kolmas riik (nt Tallinn–Antalya) tühistati ning Sulle ei pakutud tasuta uut lendu, mis oleks väljunud ≤1 h varem ja saabunud ≤2 h hiljem – õigus hüvitisele 400 € (lennureisi kaugus 1500–3500 km).
  • Kolmas riik → EL EL-i vedajaga (nt New York–Helsingi) tühistati ning Sulle ei pakutud tasuta uut lendu, mis oleks väljunud ≤1 h varem ja saabunud ≤2 h hiljem – õigus hüvitisele 600 € (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).

Ühendatud lennud

  • Kui lennureis koosnes näiteks kahest lennust, mis olid ühendatud ühe veolepingu ehk ühise broneeringu (PNR) alusel, näiteks Tallinn – Helsinki – New York (lennureisi kogupikkus 6 669 km, EL → kolmas riik), ning esimene lend tühistati, mistõttu jäeti jätkulennust maha, tekib reisijal õigus lennuhüvitisele 600 €, kui talle ei pakutud uut reisi, mis võimaldaks välja lennata ≤1 h varem ja saabuda reisija lõppsihtkohta ≤2 h hiljem (lennureisi kaugus > 3500 km ja ületab EL-i piire).
  • Sama näite puhul tekib õigus hüvitisele ka siis, kui esimene lend toimus plaanipäraselt, kuid tühistati jätkulend ning reisijale ei pakutud uut reisi, mis võimaldaks välja lennata ≤1 h varem ja saabuda reisija lõppsihtkohta ≤2 h hiljem. 


Lennugraafiku muutmine

  • Varasemaks toomine > 1 h: käsitatakse üldjuhul tühistamisena (C-263/20).
  • Hilisemaks nihutamine: reeglina hinnatakse hilinemisena.


Oluline teada

Ühtne veoleping ja PNR-kood


Ühtse õhuveolepingu all mõistetakse mitmest lennust koosnevat ja ühes suunas tehtud broneeringut, millel on üks ja sama PNR-kood või e-pileti number. Sellise õhuveolepinguga seotud lennud on omavahel seotud ja iga järgnev lend loetakse jätkulennuks.

Näiteks lennureis, mis koosneb kahest Lufthansa lennust Tallinn – Frankfurt ja Frankfurt – Dubai, ühtse PNR-koodiga WN7J9Z, loetakse üheks õhuveolepinguks ja üheks lennureisiks, kus teine lend on jätkulend.

PNR (Passenger Name Record) on lennufirma või reisibüroo broneerimissüsteemis loodud unikaalne kirje, mis sisaldab andmeid reisija(te) reisi kohta. Igal PNR-il on unikaalne kuuekohaline kood (tähtede ja/või numbrite kombinatsioon), mida nimetatakse ka broneeringu viitenumbriks (booking reference).


Vahendajate kaudu ostetud lennureisid

Kui ostsid pileti vahendaja (nt Kiwi, MyTrip jms) kaudu, võib ühe tellimuse alla kuuluda mitu eraldi lennulepingut. See ei tähenda automaatselt, et lennud on juriidiliselt seotud. Kui juriidiline seos puudub, on Sul sõlmitud mitu eraldiseisvat õhuveolepingut ning iga lendu käsitletakse eraldi lennureisina.

Kontrolli alati oma broneeringukoodi ja e-pileti numbrit: kui need on kõigil lendudel samad, on tegemist ühe õhuveolepinguga. Kui need erinevad, on tegemist mitme iseseisva lennureisiga, mida hinnatakse eraldi.

Miks see oluline on?
Hüvitise taotlemisel määrab PNR-kood ja e-pileti number, kas Sinu lennud käsitletakse ühe või mitme lennureisina. See mõjutab otseselt ka lennuhüvitise suurust ja selle nõudmise õigust.



Pole kindel, kas Sul on õigus lennuhüvitisele lennu tühistamise eest või soovid professionaalset abi?

Täida 2-3 minutiga lühike vorm ja me teeme Sinu vahejuhtumile tasuta esialgse analüüsi.


lendu kontrollima


Leht uuendati 28.10.2025
Kasutustingimused
Privaatsuspoliitika

FlightClaims OÜ 2017-2025
Kõik õigused kaitstud ©

Cookie-failidest
  • Eesti keeles
  • На русском
  • Avaleht
  • Taotlus
  • Lennuhüvitis
    • Lennu hilinemise hüvitis
    • Lennu tühistamise hüvitis
    • Lennust mahajätmise hüvitis
  • Hinnakiri
  • Miks meie?
  • Klientide tagasiside
  • KKK
  • Meie kohtupraktika
  • Kontakt
  • Kasulikku
  • Eesti keeles
  • На русском